Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Novotnak

19. 3. 2009 11:23
Děkuji za článek

Už jsem párkrát přemýšlel proč je fašizmus označován, za pravicový, protože v jednoduché souvislosti (NSDAP, tedy: "Národně socialistická německá dělnická strana" má podstatně blíž názvem i filosofií k ČSSD než k ODS), ale nikdy mě nanapadlo po tom pátrat hlouběji.

0 0
možnosti

Manuel Hedilla

19. 3. 2009 1:00
Fašismus byl především

projevem nespokojenosti a nejistoty v době, kdy se převracely hodnoty a staré jistoty přestávaly platit. V té době docházelo k zvláštnímu spojenectví - futuristé se stali spojenci tradicionalistů a monarchisté vytvářeli koalice se syndikalisty. I proto si myslím, že zařazovat fašismus nalevo nebo napravo nedává příliš smysl. Existují dva hlavní odkazy fašismu:

1. Ideologie je podružná, důležitá je akce. Fašismus byl radikální, ale nedal se ohraničit tak snadno, jako třeba marxismus. Tento přístup má svoje pro i proti, ale ukazuje na to, že nějaká obdoba fašismu může klidně zase vzniknout, pokud budou vhodné podmínky.

 

2. Korporativní uspořádání společnosti - zlatá střední cesta mezi individualismem a kolektivismem. Dnešní "kapitalismus" trpí tím, že se snaží spojit dva krajní póly, tedy laissez faire a neomarxistický socialismus. To samozřejmě nemůže fungovat. Myslím, že to stojí za zamyšlení.

0 0
možnosti

Manuel Hedilla

19. 3. 2009 1:12
Re: Fašismus byl především

Důsledek 2. světové války byl dost smutný - fašismus byl poražen (i ve své umírněné podobě, představované např. v Británii sirem Oswaldem Mosleyem), aniž by se světoví politici a intelektuálové pustili do jeho poctivé reflexe. Zato nám tady vyrostli zcela vyšinutí "noví levičáci" na jedné straně a ultraliberálové na straně druhé. Demokracie nefunguje, ekonomika se hroutí. Něco jsme udělali špatně, ikdyž netvrdím, že fašismus jako takový znal odpovědi, kladl aspoň otázky, které si už raději ani neklademe.

0 0
možnosti

kaktusak

18. 3. 2009 22:43
Fašismus je pravice

Nacionalismus, rasismus, sociální darwinismus, intuice, kult síly a vůdce, vitality, imaginace a mýty jsou pravicové hodnoty.

Mussoloni na začátku vyznával volný trh a soukromé podnikání. Když to v krizi krachlo, hledal nové cesty, tak jako všichni. Hitlera ekonomika vůbec nezajímala, chtěl po ní pouze, aby fungovala.

Určitý populismus v programu extrémní pravice musel být z důvodu existujícího všeobecného a rovného volebního práva (viz dnes např. program ODS). 

0 0
možnosti

Kolumbo

18. 3. 2009 23:17
Re: Fašismus je pravice

pravicový je individualismus, levicový kolektivismus. Pravicový "kult síly" je kultem schopností, ne tlupy s klackem. Člověk s pravicovými hodnotami udělá všechno, aby nemusel okolí žádat o pomoc, neb něco takového považuje za ostudu. Levičák klidně stojí s nataženou dlaní a klidně si ke svému příživnictví přičiní kolektivistickou teorii - lidi si přece mají pomáhat, nenechat slabé padnout a kdyby náchodou nechat chtěli, tak se slabí rozčílí, rozbijou jim huby a vezmou si, co jim patří. Tak bacha!

0 0
možnosti

Ivo Vašíček

18. 3. 2009 18:41
politické pojmy

jsou většinou ideologicky zmanipulované. Státy lze vnímat ve dvou osách:

1)systém řízení:  anarchie-demokracie-diktatura

2)preferovaná práva: právo na majetek - právo na život (kapitalismus - socialismus)

V Číně je dnes kapitalistická diktatura, v Evropě a USA demokratický socialismus. V době studené války byl v USA demokratický kapitalismus a v CCCP a u nás socialistická diktatura.

více: http://vasicek.blog.idnes.cz/clanok.asp?cl=70721

0 0
možnosti

kaktusak

18. 3. 2009 22:34
Re: politické pojmy

V anarchii stát vůbec neexistuje. Každý stát je směsicí demokracie i diktatury. Demokracie pro někoho, diktatura proti někomu jinému.

0 0
možnosti

rezjir

18. 3. 2009 18:37
Levicovost či pravicovost

té či oné politické strany lze docela dobře posuzovat podle toho,  zda dává přednost ochraně sociálních či vlastnických práv, tedy snaží se o začlenění nebo vyčlenění jednotlivce do společnosti.

 

Nacionální socialisty je možné řadit na pravici od doby, kdy křičí: Nic než národ! Kdyby provolávali: NIc než proletariát, šlo by o levici. Neplantat dohromady kolektivismus s levicí. Ten kolektivismus může být na obou polech stranického spektra členěného dle míry levicovosti či pravicovosti. I levice může být individualistická, např. anarchisti.

  Pokud tomu tak není, mám dotaz, která pravicová strana představovala a představuje u nás i ve světě krajní pravici, když ne nacionální socialisté a fašisté?

0 0
možnosti

lunak

18. 3. 2009 18:43
Re: Levicovost či pravicovost

Já bych řekl, že asi nejvíce flanďáci a dříve agrárníci, teď občas tam zabrousí i ODS. Pamatujete si na plakáty se strašákem komunismu?

A navíc, když si přečte filosofická východiska fašismu, docela mi to připomíná svět ve kterém momentálně žijeme...

0 0
možnosti

Dimitar Toškov

18. 3. 2009 18:33
Marek Benda,...

...předkladatel náhubkového zákona a syn disidenta s bravurním vyjadřováním Václava Bendy tvrdí, že fašismus je levicový (cituji - támhle nějaká Falanga v Itálii;-D), zatímco nacismus považuje za ultrapravici.:-/

0 0
možnosti

parquin

18. 3. 2009 16:06
není co měnit

náckové jdou prostě ostře doprava (vyhrocený nacionalismus - skoro jako jistý škaredý šedivý pán toho času sedící na pražském hradu, plná huba jak oni ze svých těžce zaplacených daní musí platit všechny nemakačenky a přistěhovalce, odpor k Evropské unii) a pankáči ostře doleva (obdiv k takovým "velikánům" jako byl Che Guevara, Džugašvilli a spol., snění jak budeme mít všichni všechno a nikdo nic, odpor ke každému jen trošku lépe si žijícímu "tuneláři" a "podvodníkovi) - tak to bylo a bude a sociální, socialistická a podobné názvy fašistických stran jsou asi tak věrohodné jako demokratická v názvu KLDRRv

0 0
možnosti
  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2058x
Za bolševiků vězeň. Dnes důchodce. Několik let "po sametu" jsem pracoval jako redaktor. Stavím a repasuji také počítače.
Nikdy se nesmířím s různými kšeftaři v politice, a tak často pluji proti proudu.
Demokratická společnost nemůže být organizovaná shora, ale přesně opačně. Příkladem je Švýcarsko.

Seznam rubrik